FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/06/2008

Toalettbesök under arbetstid

Hur många- och hur långa toalettbesök är tillåtet under en arbetsdag? enligt kollektivavtalet får man inte lämna arbetet utan giltigt skäl, är toalettbesök alltid giltiga skäl även om de sker tre gånger per dag och det går bort ca 20 minuter av arbetstiden per besök?

Lawline svarar

Hej! Enligt Arbetsmiljölagen, AML, se http://lagen.nu/1977:1160 , skall arbetsmiljön på en arbetsplats syfta till att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, se 1 kap 1 §. I 2 kap 1 § AML stadgas att arbetsmiljön skall vara tillfredsställande. Detta är svårt att definiera men i lagrummet står att hänsyn skall tas till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. Bl a skall det ses till att det finns utrymmen och anordningar för personlig hygien där inräknat toaletter. Dessa skall upprättas efter arbetstagarnas behov och arbetets art. Om det är ett arbete som innebär att du måste infinna dig på den arbetsplatsen under den största delen av dagen, så får det anses ytterst viktigt att sådana faciliteter finns. Om dessa finns måste självklart arbetstagarna få använda sig utav dem. Vidare, enligt praxis och doktrin, har det fastslagits att toalettbesök under arbetstiden får anses vara ett sådant giltigt skäl att lämna arbetet, då man menar att ett totalt förbud skulle kunna leda till ohälsa, vilket är något som ska förebyggas på en arbetsplats enligt AML, se ovan. Men antalet tillåtna toalettbesök och hur länge de får vara får anses oklart och får bedömas från fall till fall. Om en arbetstagare går ifrån arbetet så ofta som du beskriver och det finns en misstanke om att de skäl som denne ger inte är trovärdiga, bör nog arbetsgivaren prata med vederbörande för att få klarhet i frågan. Med vänliga hälsningar,
Ani BabakhanlooRådgivare