FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/03/2006

Överklagande av interimistiskt beslut

Hej, jag har av tingsrätten fått ett interimistiskt beslut på att min son ska vara hos sin pappa varannan helg från tors-mån. Han åkte dit i torsdags men jag fick hämta hem han på lördagen pga att min fd sambo blev gripen av polisen i hemmet, tydligen för misshandel på sin nuvarande sambo.Kan man av tinsrätten få detta beslut ändrat på nåt sätt, då jag inte vill att min son ska behöva bevittna såna här grejer?Han har varit med om mycket då pappan är dömd för grov kvinnofridskränkning mot mig.

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten i svensk lag är att ett barn skall ha rätt till umgänge med båda sina föräldrar, bedömningen görs med utgångspunkt i "barnets bästa", något som skiljer från fall till fall och som avgörs efter en helhetsbedömning. I 20§ 6 kap FB stadgas vad som gäller vid interimistiska beslut. I sista meningen står det att ett sådant beslut när som helst får ändras av rätten. Se http://lagen.nu/1949:381. Interimistiska beslut får enligt 20 kap. 11 § FB överklagas särskilt. Mitt råd tilll dig är att kontakta tingsrätten i fråga. Lycka till Med vänliga hälsningar
Rådgivare