FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/05/2008

Felaktig ordningsbot

HEJ Har fått en ordningsbot fortkörning. Den angivna vägen är ej rätt. Den är om jag förståt ej giltig. Har fått brev från polisen om detta. Måste jag betala?

Lawline svarar

Den ordningsboten som du har erhållit är felaktig och därmed ogiltig. Du bör höra av dig till polisen angående felaktigheterna. Polisen kommer sedan att skicka en ny bot med korrekta uppgifter till dig. Om du har godkänt boten genom att skriva under den eller betala in beloppen gäller boten som en lagakraftvunnen dom. Detta innebär att du måste använda dig av domstol för att få boten upphävd. Bestämmelserna om hur man klagar på ett godkänt föreläggande om ordningsbot finns i 59 kapitlet 5-10 § § rättegångsbalken, se http://www.lagen.nu/1942:740#K59 . Om en domstol undanröjer föreläggandet återbetalas botbeloppet automatiskt och en ny bot med korrekta uppgifter kommer att utfärdas.
Carolina WaltherRådgivare