FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/05/2008

Uppsägningstid trots att jag kan flytta tidigare?

Hej, Jag skrev ett andrahandskontrakt på bestämd tid 3 år, men en ömsesidig uppsägningstid på 3 månader. Nu vill hyresvärden flytta tillbaka och har då sagt upp kontraktet. Blir jag då tvungen att betala under 3 månader, trots att jag kan flytta redan nu. Det är ju de som säger upp kontraktet. Förstår självklart att jag är tvungen om det är jag som säger upp kontraktet. tacksamt för svar!

Lawline svarar

Hej! Andrahandskontraktet som ni har skrivit är ett avtal och ska som sådant hållas. Eftersom ni har kommit överens om en ömsesidig uppsägningstid på tre månader är det därför detta som gäller. Uppsägningstid kan vara bra av olika orsaker. För dig som hyresgäst kan det vara viktigt för att på så sätt hinna hitta en ny lägenhet. För en hyresvärd i normala fall kan uppsägningstid vara viktig då det kan vara svårt att hitta en ny hyresgäst med kort varsel. Din värd är dock förstahandshyresgästen, och för honom eller henne kan uppsägningstiden vara avgörande för att slippa betala dubbla hyror. Din värd kanske har tre månaders uppsägningstid i sitt nuvarande boende. Om du vill läsa mer om avtal kan du göra det i Avtalslagen, som du hittar http://lagen.nu/1915:218. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare