FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/05/2008

Hindra att samägd fastighet säljs på offentlig auktion?

Vi har en samägd fastighet med egna lagfarter, 7st. Kan delägare som vill behålla fastgheten på något vis hindra en offentlig auktion alt. allmänt anbudsförfarande, och på annat vis ta fram ett marknadsmässigt värde på fastigheten,som juridiskt måste accepteras av de som vill avyttra sina ägarandelar? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, Vid samäganderätt har varje delägare fri förfoganderätt över sin andel och kan fritt överlåta den till någon annan. Därtill finns en rätt för varje delägare att ansöka hos rätten om offentlig auktion enligt 6§ SamägL, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1#P6. Övriga delägare kan alltså inte hindra att så sker. Det enda sättet att hindra att fastigheten säljs på offentlig auktion är att den som vill behålla fastigheten köper ut de delägare som önskar att sälja. Orsaken till att lagen ser ut som den gör är att lagstiftaren har ansett det vara oskäligt att delägare tvingas stanna kvar i ett samäganderättsförhållande utan att kunna få sålt sin del. Det man som delägare kan göra vid förordnande om offentlig auktion, för att hindra att fastigheten säljs till ett för lågt pris, är att yrka att rätten skall bestämma ett lägsta pris under vilket fastigheten inte får säljas, se 9§ SamägL, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1#P9. Rättens beslut är då bindande och fastigheten får inte säljas till lägre pris än det som rätten bestämt. Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare