FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/04/2008

Ångerrätt av uppsägning

Hej. Jag har en enkel fråga. Jag är provanställd i butik (som följer Handels avtal). Jag har nu sagt upp mig men efter samtal med min butikschef så kom vi överens om att jag ska stanna. Men då satte sig de högre cheferna sig på tvären och sa att man har endast två dygn på sig att "ta tillbaka" uppsägningen vid provanställning. När jag då kunde visa upp mailkonversation på att det endast gått två dygn så ändrade de sig och sa att man har endast 24 timmar på sig att ta tillbaka uppsägningen. Vad gäller, egentligen?

Lawline svarar

Hej, Utgångspunkten är att uppsägning är en rättshandling som är bindande för den som vidtagit den. En arbetsgivare kan inte heller anses vara skyldig att ange några skäl för en vägran att låta arbetstagare återta en uppsägning. Särskilda omständigheter kan emellertid ibland medföra att en arbetsgivares vägran att godta återtagandet kan anses strida mot god sed på arbetsmarknaden och vara liktydig med en uppsägning från arbetsgivarens sida. T.ex om en arbetstagare har sagt upp sig i uppenbart hastigt mod efter ett upprört meningsutbyte med arbetsgivaren men kort därefter - innan arbetsgivaren hunnit vidta någon åtgärd med anledning av uppsägningen - återtagit uppsägningen. (Se bl.a Arbetsdomstolens dom AD 2006 nr 114) Det finns alltså inga regler kring en eventuell ångerfrist (varken ett eller två dygn), utan en uppsägning är bindande. Däremot är den diskussion som du haft med butikschefen att ses som ett muntligt avtal om en ny anställning, i och med att ni kommit överens om att du skall fortsätta jobba. Det ligger dock på dig att bevisa att så är fallet. Om du kan bevisa det, finns det presumtion för en tillsvidareanställning och det är upp till arbetsgivaren att bevisa eventuell annan anställningsform. Med vänlig hälsning,
Anna AnderssonRådgivare