FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/05/2008

Försäljning av samägd fastighet

Jag äger en fritidsfastighet (byggår 1969) tillsammans med mina tre systrar. Fastigheten står fortfarande i vår mors dödsbos namn, hon avled 1997. Nu ska vi sälja. (Jag ville köpa för en viss summa men det godtog inte två av mina systrar). Jag har under ca 13 års tid tagit ansvaret med gräsklippning osv. Min fråga är: Kan jag vid en försäljning begära att få mer betalt än mina syskon med tanke på det arbete jag lagt ned på fastigheten?

Lawline svarar

Hej, Så som jag uppfattar situationen har ni ärvt fastigheten av er mor, men arvet har inte skiftats ännu eftersom det står i dödsboets namn. Enligt successionsrätten är ni alltså arvingar “som leva samman i oskiftat bo” enligt 24 kap Ärvdabalken, http://www.lagen.nu/1958:637#K24. Ert förhållande betecknas då som samäganderätt varför Samäganderättslagen blir tillämplig, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1. Varje delägare anses ha en viss lott i fastigheten, en så kallad ideell andel. Om inget har avtalats är andelarna lika stora, se SamägL 1§, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1#P1. Varje delägare har fri förfoganderätt över sin andel och kan fritt överlåta den till någon annan. Vid försäljning av en samägd fastighet har varje delägare rätt till så stor del av köpeskillingen som motsvarar deras andel i fastigheten. Vad din fåga gäller är alltså om den skötsel som du företagit på fastigheten skulle kunna föranleda att större del av köpeskillingen skulle tillfalla dig vid en försäljning. Svaret på frågan är att det teoretiskt sett inte är möjligt att kräva något sådant eftersom köpeskillingen skall fördelas efter andelarna i fastigheten, SamägL 15 §, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1#P15. Gräsklippning och annan vardaglig skötsel av en fastighet är inget som medför att fastighetens ekonomiska värde ökar i nu angivna betydelse. Vad du möjligen skulle kunna kräva är att ni delar på eventuella kostnader som du har haft för underhållet eftersom kostnader för den samägda fastigheten skall fördelas efter andelarnas storlek, SamägL 15 §, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1#P15. Detta innebär att du kan kräva att få betalt för konkreta kostnader som du haft för skötseln, förutsatt att du kan styrka dem, men du kan inte få betalt för personligt engagemang i fastigheten så som för gräsklippning etc. Det skall dock tilläggas att ni fritt kan avtala om hur köpeskillingen skall fördelas. Går de andra systrarna med på att ge dig en större del så är det naturligtvis tillåtet. Hoppas att ni kommer fram till en samförståndslösning! Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare