FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/04/2008

Avtal vid husköp ang. fuktskadat badrum

Vi är på väg att köpa en villa byggd 1978. Nuvarande ägaren renoverade badrummet uppe år 2000. Detta gjorde han själv utan att det besiktigades av en fackman. Detta innebär att försäkringen inte täcker eventuella framtida vattenskador. Hur kan jag skydda mig mot kostnader för detta. Måste jag skriva in det i kontraktet på något sätt eller vad gäller?

Lawline svarar

Hej, Om du vill ha ett skydd rörande badrummet så rekommenderar jag att ni gör ett tillägg i ert avtal angående fastighetsköpet. Det är den absolut bästa lösningen för att undvika en framtida konflikt. Viktigt är då att tänka på att ni inte skriver tvetydigt utan att tillägget är lätt att förstå samt att både ni och säljaren är införstådd och instämmer i dess innehåll. Därigenom minskar ni risken för en framtida tvist och ni får dessutom ner kostnaderna. Ni kan säkerligen be mäklaren om hjälp, men se upp så att formuleringen inte blir för vag! Med vänlig hälsning
Rådgivare