FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/04/2008

Muntligt avtal om veterinärbehandling

Gäller muntliga avtal även hos veterinären? Vi fick operera vår katt akut under påskhelgen. Efter den initiala undersökningen fick vi uppgift från jourhavande veterinär att operationen och behandingen skulle kosta max 6000:-. Operationen gick bra utan komplikationer. När vi fick förrättningsunderlaget samt fakturan för ingreppet uppgår totala kostnaderna till 9300:-. Veterinärstationen menar att muntligt avtal inte gäller inom sjuk/veterinärvård då fördyrande komplikationer kan uppstå (har dock inte skett i detta fall). Vidare menar dom att den jourhavande veterinären var en vikarie och inte hade koll på rutinerna och kostnaderna, och menar därför att den muntliga prisuppgiften inte gäller. Kan vi hävda ett gällande muntligt avtal och vägra betala mer än dom 6000:- vi fick uppgift om då vi tog ställning till operationen?

Lawline svarar

Hej, det finns inget krav på att avtal hos veterinären skall vara skriftliga vilket innebär att Ert muntliga avtal gäller. Eftersom den jourhavande veterinären var vikarie, och därmed anställd, på veterinärstationen så skall ni kunna lita på de uppgifter som han/hon har lämnat. Att en vikarie har koll på priser etc. är arbetsgivarens ansvar. Frågan om Ni kan kräva att endast behöva betala 6000 kr för operationen är beroende på exakt vad som sagts mellan Er och den jourhavande veterinären. Om jourhavande veterinären gav uppgiften att själva operationen skulle kosta max 6000 kr är det möjligt att Ni är tvungna att betala hela fakturan. Det beror på om det finns några övriga kostnader på fakturan som inte är direkt relaterade till operationen och som därmed inte omfattas av den prisuppgiften som Ni fick. Om den jourhavande veterinärens uppgift endast var ett ungefärligt pris (och inte något maxpris) anser jag att Ni har goda möjligheter att kräva att bara betala 6900 kr. Det finns nämligen en regel i konsumenttjänstlagen ( http://www.lagen.nu/1985:716#P36 ) som innebär att en konsument inte behöver betala mer än 15% över ett angivet ungefärligt pris. Enligt 1 § gäller visserligen inte konsumenttjänstlagen för veterinärstjänster, men eftersom regeln är till för att skydda konsumenter bör den kunna åberopas även i ett sådant här fall. Jag hoppas att detta besvarar Er fråga, i annat fall får Ni gärna höra av Er igen! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare