FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/04/2008

Bundenhet av felskrivning i skuldebrev?

Vad ska man göra eller kan jag göra när jag skrivit fel summa i skuldebrevet, istället för 1 000 kr blev det 10 000kr och nu krävs jag på den höga summan, kan jag göra något??

Lawline svarar

Hej! Enligt avtalslagens 32 § är du inte bunden av felskrivningen om den till vilken förklaringen var riktad insåg eller borde ha insett att rörde sig om ett misstag. Du har bevisbördan för huruvida mottagaren var i ond tro eller ej vilket i somliga fall kan vara svårt att påvisa. En faktor som kan ha betydelse vid ondtrosbedömningen är priset, är det till exempel ett orimligt högt pris som du har utfärdat kan detta medföra att mottagaren bedöms vara i ond tro. Om det emellertid förhöll sig på det viset vid avtalets ingående att mottagaren var i god tro innebär detta att du är bunden av felskrivningen och att du därmed är skyldig att betala det högre beloppet. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare