FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/05/2008

Återkräva skuld

hej! jag är en finländska kvinna som haft ett förhållande med en estnisk man. han är skyldig mig 5500 euro och jag är inte säker på att han kommer att betala tillbaka det han är skyldig mig. det finns tyvärr inga bevis på att han någonsin har lånat dessa pengar av mig. finns det något sätt att kunna kräva tillbaka dem?

Lawline svarar

Hej. Om du inte kan visa att mannen lånat pengar sitter du i en prekär situation. Det enda du isåfall kan göra är att be mannen om pengarna. Att stämma mannen i domstol är förmodligen en dålig ide då du naturligtvis skulle förlora målet om du inte kan bevisa lånet samt om mannen förnekar det. Skulle du förlora i en domstol kommer du få betala både dina och mannens rättegångskostnader vilket kan uppgå till stora summor. MVH
Jon ÖstremRådgivare