FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/04/2008

Tjänstledig för att prova på ett nytt jobb

Hejsan! Är tjänstledig från min tillsvidareanställning inom kommunen för högskolestudier vilka avslutas till sommaren. Har nu blivit erbjuden en anställning som motsvarar min nya utbildning i ett privat företag. Har jag rätt att förlänga min tjänstledighet för att pröva på jobbet eller måste jag säga upp mig?

Lawline svarar

Du har endast rätt att kräva tjänstledigt med anledning av studier, föräldraskap och uppstart av näringsverksamhet. Det finns således ingen rätt att kräva tjänstledigt för att pröva på ett nytt jobb. För att en sådan ledighet skall vara möjlig krävs därför arbetsgivarens samtycke. Med vänlig hälsning
Marcus BergströmRådgivare