FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/05/2008

Hävning vid väsentligt avtalsbrott

Om man har lämnat en häst på foder som skulle vara i ca 1 år och sedan får reda på att hästen misskötts och att dom gjort tvärt emot vad vi kommit överens om, kan man då begära hem hästen eller vad ska man göra?

Lawline svarar

Hej, för att kunna ta hem hästen igen krävs att Ni häver avtalet, dvs att det slutar att gälla. Kravet för att man skall få häva ett avtal är att motparten har brutit avtalet på ett väsentligt sätt. Alla brott mot avtalet ger alltså inte rätt till hävning. Eftersom Ert avtal går ut på att den andra parten skall utfodra hästen och inte sköter denna uppgift är avtalsbrottet väsentligt (motparten sköter ju inte sitt viktigaste åtagande i avtalet). Det finns alltså möjlighet för Er att häva avtalet. Om det innebär några extra kostnader för Er att Ni tvingas häva avtalet kan Ni kräva skadestånd från motparten. Om Ni t ex måste hitta någon ny person som kan ta hand om hästen och som kräver mer betalt, så kan Ni kräva mellanskillnaden (nya priset minus gamla priset) från den första avtalsparten. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare