FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/06/2008

Utbetalning av semesterersättning

Hej! Jag ska jobba som timanställd på ett mindre företag utan kollektivavtal under sommaren. Men har en fråga rörande semesterersättningen. Lönehandläggaren på företaget informerade mig idag om att de ej betalar ut semesterersättningen jag tjänar in under sommaren 2008 förrens i december 2009. Kan de göra så eller läser jag lagen rätt när jag anser att de ska betala ut den senast i slutet på denna sommar? Tacksam för svar. // MvH

Lawline svarar

Hej, Bestämmelser om semester finns i semesterlagen (http://lagen.nu/1977:480). Där står det uttryckligen i 30 § att semesterersättning skall utbetalas utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande. Semesterersättning beräknas på samma sätt som semesterlön, d v s 12 procent på den intjänade lönen. Att företaget inte är kollektivavtalsslutna har ur detta hänseende ingen betydelse. Du har alltså tolkat lagen korrekt om din anställning upphör efter sommaren. Med vänlig hälsning
Anna AnderssonRådgivare