FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/10/2008

Dela på kostnader vid samäganderätt?

Innebär Lagen om samäganderätt att alla delägare skall dela lika på både kostnader och intäker?

Lawline svarar

Hej, Ja, i princip ska delägarna dela lika på kostnader i förhållande till sina andelar i egendomen, vilket framgår av 15 § samäganderättslagen (1904:48 s. 1 ). Se dock kravet på samtycke för åtgärd som delägare vidtar i 2 § samäganderättslagen, vissa brådskande åtgärder får dock utföras oberoende av det. Inget hindrar dock delägarna att komma överens om en annan kostnadsfördelning i ett avtal. Samäganderättslagen finns http://lagen.nu/1904:48_s.1 . Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare