FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2008

Normal förslitning i hyreslägenhet

Hej! Jag ska nu flytta ut ur min studentlägenhet som jag bott i under 3 år. På en av väggarna har jag haft 2 st IKEA lackhylla, som kräver 5 borrhål vardera. Det är inga borrhål i övrigt i rummet men hyresvärden tycker att detta är onormalt slitage. Är det det? Jag undrar även över hur man ställer sig till fettfläckar efter en säng? är det normalt slitage? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Det framgår indirekt av jordabalken 12 kap 24 § att hyresgästen inte blir ersättningsskyldig för vad som kallas normalt slitage/förslitning. Utan tvekan är det så att märken som uppstår efter tavlor och dylikt är att betrakta som normalt slitage. Mycket talar för att samma borde gälla för hyllor vars fästanordning orsakar märken i väggen. Även när det gäller fettfläckarna är det enligt min bedömning fel av hyresvärden att begära ersättning för sådana fettfläckar som uppstår efter det att hyresgästen sovit i en säng placerad vid väggen. Det kan inte anses vara vårdslöst av hyresgästen att placera en säng intill väggen – det får anses vara ett normalt förfarande. Vidare blir det svårt för en hyresvärd att argumentera för att det skulle vara vårdslöst av en hyresgäst att sova i sängen. Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Rådgivare