FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/08/2008

Rätt till semesterförmåner under provanställning?

Hej! Jag anställdes av ett litet privat företag i september förra året. Nu säger de att jag endast har 13 dagars semester. Enligt mina beräkningar har jag jobbat i 10 månader och borde då ha ca 20 dagar. De säger dock att under min provanställning tjänade jag inte in någon semester. Är det så? Har man inte i så fall rätt till semesterersättning under den tiden?

Lawline svarar

Tack för din fråga! Enligt semesterlagen (se http://lagen.nu/1977:480) gäller rätten till semesterförmåner (semesterlön, semesterersättning och semesterledighet) oavsett yrke eller anställningsform. Det har alltså ingen betydelse att det är fråga om provanställning eller tillsvidareanställning. Eftersom din anställning, enligt dina uppgifter, har varat längre tid än 3 månader har du rätt till semesterledighet med semesterlön beräknad på den tid du har varit anställd under intjänandeåret (normalt sett från 1 april till 31 mars året därpå) oavsett om en del av anställningen var i form av provanställning. Semesterlagen är tvingande, vilket innebär att avtal som tar bort eller försämrar dina rättigheter enligt semesterlagen inte är giltiga. Bland annat går det inte att avtala bort att arbetstagaren har rätt till semesterförmåner under provanställningen. På vissa andra punkter kan kollektivavtal innehålla avvikande reglering, varför jag råder dig att i sådana fall titta i det avtalet. Oftast är regleringen mer förmånlig i kollektivavtal. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare