FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/04/2006

Vad händer om mitt ex inte följer vårdnadsdomen?

Har intremistiskt beslut om ensam vårdnad o boende hos mig för mina 2 barn 12 o nyss 15 år. Fadern mishandlade mig under tiden vi levde tillsammans men sen 1996 bor jag o barnen ej där. min fråga är fadern har behållit sonen vid två tillfällen efter umgänge trots domen. han har nu behållit sonen sen den 8 mars trots domen och pojken har nu i vårdnadsutredningen falskt pekat ut mig som att jag misshandlat honom. Fadern har använt umgängestillfällen till att få barnen att ta avstånd till mig. Min fråga är om jag till trots för omständigheterna ändå skall begära att pojken kommer hem mot sin vilja för att vi skall följa domen (kan det ligga mig i fatet) och den kommande slutliga förhandlingen? Problemet är att pojken är ändå 15 år sen förra veckan och inte orkar annat än att lyda sin far. Det här är en hjärntvättad son. Jag vill ej bryta mot domen men omständigheterna gör mig ändå tveksam då jag värnar om pojken.

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har dina barns pappa hållit kvar sonen (som då var under 15 år) i strid mot den dom som gett dig ensam vårdnad om barnen. Att göra detta mot ett barn innan detta fyllt 15 år utgör egenmäktighet med barn enligt 7 kap 5 § BrB (se http://www.lagen.nu/1962:700#K7P4S1). Det pappan sedan gör är att han får din son att säga att du misshandlar honom, dvs han hävdar att han håller kvar sonen pga någon sorts nödsituation, att han gör det för barnets bästa. Emellertid ansåg HD i NJA 1993 s 128, där sakomständigheterna var att en mamma vägrade efterkomma en dom om överflyttande av vårdnaden på pappan då hon hävdade att pappan utsatte pojken för incest, att det inte förelåg nödsituation då omständigheten redan prövats i domstol. Frågan är då hur det ligger till i detta fall, om misshandeln redan prövats i ert vårdnadsmål. Om detta inte redan skett, får du nog, tyvärr begära en ny prövning (frågor om vårdnad får nämligen prövas hur många gånger som helst då man hela tiden söker se till barnets bästa), och dina barns pappa kan då ansetts ha handlat i nöd, om domstoeln går på hanns linje och ser honom som trovärdig. Det är en relativt krånglig situation som inte har någon enkel lösning. Hoppas svaret givit dig lite bättre koll och kan vara en hjälp på vägen. Lycka till!
Fia BergRådgivare