FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/03/2008

Innebär felskrivning i skuldebrev likväl bundenhet?

om man skriver in fel summa i ett skuldebrev, kan man på något sätt undkomma den felaktiga summan eller blir man skyldig beloppet som är inskrivet?

Lawline svarar

Hej! Eftersom det inte framgår av frågan om den som skuldebrevet är ställt till fortfarande innehar skuldebrevet eller ej utgår jag från att denne fortfarande har det i sin besittning. Enligt 32 § avtalslagen, se http://www.lagen.nu/1915:218, är du inte bunden av felskrivningen om den som mottog skuldebrevet var i ond tro, det vill säga insåg eller borde ha insett att det rörde sig om en felskrivning. Det kan i realiteten vara relativt svårt att bevisa om motparten var i ond tro eller ej och det är i sådana fall upp till dig att påvisa detta. Om mottagaren av skuldebrevet var i god tro innebär detta att du är bunden av felskrivningen och blir skyldig att betala hela beloppet. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare