FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/04/2008

Uppsagd från säsongsarbete

Hej Jag har jobbat på ett företag som säsongsarbetare under sex år. Jag har alltid varit den som börjat först och fått sluta sist. Förra året blev företaget uppköpt och de påstod att de var tvungna att säga upp en del av extrapersonalen och jag fick sluta, jag tyckte att det var lite konstigt eftersom de redan var underbemannade skulle de vara tvungna att göra sig av med så skulle de inte välja den med mest erfarenhet och som kan allt, det fanns nämligen tio andra som hade mycket mindre erfarenhet. Jag bestämde mig för att ta reda på sanningen och det visade sig att jag var den ende som fick gå och att det var någon som hade hittat på en lögn och sagt till chefen men det fick jag aldrig veta då. Jag förlorade 26182 kr före skatt p.g.a. av det och jag undrar om det finns något man kan göra åt det.

Lawline svarar

När du skriver att du arbetat som säsongsarbetare tolkar jag det som att du haft en tidsbegränsad anställning (enligt 5§ LAS, Lagen om anställningsskydd, se http://lagen.nu/1982:80 ). Arbetsgivaren har ingen skyldighet att återanställa dig säsong efter säsong. Längre ner i din fråga skriver du däremot att du blivit uppsagd. Uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad och kan inte ske om det är skäligt att arbetsgivaren erbjuder omplacering. Arbetsbrist kan vara en saklig grund, om den inte är fingerad. Se 7 § LAS. Eligt 6b § gäller vid en företagsöverlåtelse samma rättigheter för arbetstagaren som gällde vis tidpunkten för överlåtelsen. Om du anser att arbetsgivaren brutit mot LAS får du väcka talan mot arbetsgivaren. Om arbetsdomstolen finner att din arbetsgivare gjort fel kan de bli skadeståndsskyldiga gentemot dig, både för den ekonomiska förlust som uppsägningen innebär och för kränkningen. Yrkande om ogiltigförklaring av uppsägning eller avskedande måste dock underrättas arbetsgivaren senast två veckor efter att uppsägningen eller avskedandet skedde, och skadeståndsanspråk måste underrättas senast fyra månader efter att den skadegörande handlingen företogs. Görs inte detta förlorar man sin rätt att föra talan. Om allt detta kan du läsa i 34-42 §§ LAS . Om du vill gå vidare med ärendet mot den person vars lögn du anser ha orsakat förlusten av ditt arbete finns alltid möjlighet att väcka åtal för förtal enligt Brottsbalken 5:1 (se http://www.lagen.nu/1962:700#K5 ), men tänk på att åklagaren inte driver sådana mål utan du får själv stå för rättegångskostnaderna vid en eventuell förlust. Man kan också gå via Skadeståndslagens 2:3§ (se http://lagen.nu/1972:207#K2 ). Med vänlig hälsning,
Miranda BergRådgivare