FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/05/2008

Samägd fastighet

Hej! Min familj delar ett sommarboende ihop med en släkting. Min familjs andel är 1/3 av tomt och fastigheter och min släktings familj har resterande 2/3 av ägorna. Uppdelningen är juridiskt reglerad via avtal, men vi har sedan oreglerat men i samförstånd delat dispositionen av hus och tomter. Nu vill min släkting sälja sin andel medan vi absolut vill vara kvar. Hon säger att hon kan och kommer att tvinga oss till detta, eftersom hon äger den större andelen. Stämmer detta? Och vad gäller då i övrigt? Har vi t.ex. rätt att köpa ut henne före att fastigheten bjuds ut på den öppna marknaden? Hon har också nämnt en privat spekulant – en bekant till henne på annat håll, som hon kanske tänker sälja till. Kan hon tvinga igenom en försäljning, neka oss att köpa loss fastigheten till dess rätta värde och samtidigt mot vår vilja få oss att avyttra vår tredjedel till sin ”kund”? Vänliga hälsningar Jesper Svensson

Lawline svarar

Hej. Enligt 6 § samäganderättslagen har en delägare rätt att begära försäljning på offentlig auktion. Detta gäller då inget annat har avtalats, och vad jag förstår är inte annat avtalat. Detta innebär att ni inte har någon förköpsrätt men ni har naturligtvis rätt att delta i budgivningen. Släktingen har inte rätt att sälja sin andel till någon person. Detta beror på 2 § som säger att samtycke krävs för ett sådant förfarande. Att släktingen äger den större delen är utan betydelse. MVH
Jon ÖstremRådgivare