FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/05/2008

Huvudmans och tredjemans skydd vid avtal genom fullmäkt

Hej! finns det någon paragarf i AvtL som stödjer en huvudman vid en fullmakt då fullmäktigen överskridigt sin behörighet och befogenhet? Finns det någon paragraf som stödjer tredjeman?

Lawline svarar

Hej. Av Avtalslagens 10 § (http://www.lagen.nu/1915:218) följer att huvudmannen skyddas om behörigheten överträtts, avtalet blir ogiltigt. Om bara befogenheten överskrids skyddas en godtroende tredje man genom att avtalet blir giltigt enligt samma lags 11 § 1 stycket. Är tredjeman ondtroende blir dock avtalet fortfarande ogiltigt och huvudmannen skyddas. Av samma § 2 stycke följer att huvudmannen skyddas om fullmäktig överskridit sin befogenhet i en muntlig fullmakt genom att avtalet är ogiltigt oavsett tredje mans goda tro. Lyckas tiil! MVH
Tobias AnderssonRådgivare