FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/05/2008

Bundenhet vid användande a fullmakt

Hej! Om en fullmaktstagare handlat utöver sin behörighet vid t.ex ett köp, blir fullmaktigivaren då inte bunden till köpet? Om en fullmaktstagare istället handlat utöver sin befogenhet men inom sin behörighet vid t.ex ett köp. Blir fullmaktsgivaren då bunden vid köpet? Finns det någon paragraf som man kan hänvisa till i de båda fallen?

Lawline svarar

Hej, Precis som du anger skiljer man mellan behörighet och befogenhet när det gäller fullmakter. Behörighet är vad fullmäktigen kan göra - den gräns som anges på fullmakten avseende vad fullmakten kan användas till. Eftersom behörigheten framgår av fullmakten, så blir inte den som utfärdat fullmakten bunden om fullmäktigen går utöver denna. Motparten anses få skylla sig själv om han inte kontrollerat fullmakten ordentligt. Om fullmäktigen fått inskränkande instruktioner som inte framgår av fullmakten, så är hans befogenhet snävare än behörigheten. Behörigheten är med andra ord vad fullmäktigen får göra. Eftersom inskränkningen i detta fall inte framgår av fullmakten, så har lagstiftaren här valt att skydda motparten. Här blir därför den som givit ut fullmakten bunden mot sin vilja. Detta gäller dock inte om motparten visste om, eller borde ha vetat om, inskränkningen. Dessa regler framgår av avtalslagen, närmare bestämt 10 - 11 §§, som du hittar http://www.lagen.nu/1915:218#P10 Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare