FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/04/2006

Vem har bäst rätt till samboegendom m.m?

Hej! Jag har tillsammans med min sambo köpt ett hus i januari med inflyttning i slutet av april. Men under tiden har vi separerat. Vi är båda lagfarna ägare. Räknas huset som anskaffat för gemensamt bruk enligt sambolagen utan att vi ens har flyttat in? Vem har bäst rätt till huset? Inga barn. Hur skall huset värderas så att ett ett rättvist utlösen kan ske? Just nu har husets värde ökat med över 200000 innan vi ens har tillträtt.

Lawline svarar

Hej! Bostaden är att anse som gemensam eftersom syftet när Ni köpte den var att den skulle vara gemensam. Ni har förvärvat den för gemensamt bruk. Kan Ni komma överrens om vem som skall få bo i huset är det ett bra alternativ, om Ni inte kan lösa tvisten själva kan Ni kontakta en bodelnigsförrättare. Ett annat alternativ skulle kunna vara att sälja huset och sedan dela på försäljningssumman efter avräkning av lån m.m i en traditionell bodelning. Om Ni vill behålla huset gäller så som följer: I 16 och 17§§ sambolagen regleras den s.k. lottläggningen. I 16§ 2 st stadgas att den som bäst behöver bostaden har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott, dock måste det anses vara skäligt med hänsyn till omständigheterna i övrigt. I 17§ 2 st. stadgas att den övertagande sambon skall betala motsvarande belopp i pengar om denne inte genom avräkning tillgodoser den andre sambon med egendom ur samboegendomen. Då Ni inte har barn är det lite mer komplicerat att avgöra vem som har bäst rätt till huset utan en helhetsbedömning får helt enkelt göras. Det är dock svårt att svara på detta här, då mer fakta inte givits. Den övertagande parten skall utge hälften av husets aktuella värde till den andre parten, inte hälften av köpeskillingen, antingen genom samboegendom enligt 16§ 2 st. eller motsvarande belopp i pengar enligt 17§ 2 st. Hör gärna av dig med ytterligare frågor! Med vänlig hälsning
Rådgivare