FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/03/2008

Giltigt skuldebrev

hej jag har en sambo som hade ekonomiska problem me kronofogden å andra institut så jag lånade henne 169000kr för att hjälpa henne! detta var lån hon dragit på sig långt innan vi vart tillsammans så jag tycker väl att jag vill ha igen pengarna så småning om! det e ju fråga om mycket pengar för min del! vi skrev ett handskrivet skuldbrev mellan oss iofs hade vi inga vittnen. så jag undra om det e bindande? eller finns det något dokument som e bindande man kan köpa o fylla i? skulle kännas lite bättre om det går att fixa nåt så hon inte kan klara sig undan om vi skiljs eller nåt! har du nåt tips hur vi ska göra?

Lawline svarar

Hej, Handskrivna skuldebrev fungerar utmärkt. Däremot kan det visa sig bli problem med att få tillbaka pengar om din sambos ekonomi inte förbättras. Dels går det inte att ta pengar från någon som inga pengar har och dels kan andra borgenärer komma att hävda att skulden inte är verklig så du bör säkra all möjlig bevisning om att du verkligen har lånat ut pengarna. Att låta någon bevittna skuldebrevet och datera detta är en enkel men effektiv åtgärd. Att spara dokumentation om banköverföringar är en annan. Vänlig hälsning
Gustaf LidegranRådgivare