FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/06/2008

Förtida uppsägning av visstidsanställning

Hej! Är idag enligt mitt kontrakt visstidsanställd. Vad kan hända om jag bryter kontraktet innan tiden löpt ut?

Lawline svarar

Hej! Denna fråga regleras allt som oftast i gällande kollektivavtal. Eftersom det inte framgår av frågan vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats besvarar jag frågan med utgångspunkt i Handelsavtalet. Enligt detta avtal har arbetstagaren alltid rätt att avbryta visstidsanställningen om arbetsgivaren meddelas senast 14 dagar i förväg. Om arbetstagaren inte meddelar arbetsgivaren 14 dagar i förväg riskerar denne avdrag på lönen med motsvarande belopp. Är det dock fråga om ett vikariat kan arbetstagaren ej avbryta visstidsanställningen innan avtalstiden har löpt ut. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare