FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/05/2008

Kan brott mot muntligt avtal vara bedrägeri?

Hur bindande är muntlig avtal mellan två privatpersoner? Det är så att en vän hamnade i knipa och behövde pengar och bad mig om hjälp och lovade att jag ska få mina pengar tillbaka. Jag tog lån på 200 000 kr i mitt namn, som jag gav till honom via överföring via internetbank och han tog lån på 100 000 kr med både hans och mitt namn som medsökande. Det är nu månader sedan båda lånen togs, och jag fick inga pengar tillbaka. Jag står för avbetalningar för lånen med mitt namn och han misskötte avbetalning på lånen på 100 000 så vi hamnade båda två på inkasso. Vad säger lagen om detta, jag har polisanmält honom för bedrägeri men kommer jag att få mina pengar tillbaka ?

Lawline svarar

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Skillnaden är att det kan vara svårt att bevisa vad som avtalats, därför har man oftast små möjligheter att vinna en civilrättslig tvist om avtalsbrott vid muntliga avtal. Din vän har vilselett dig angående sin vilja eller förmåga att uppfylla avtalet och uppfyller troligen rekvisiten för bedrägeri, men hur det skulle gå i en eventuell rättegång kan jag inte svara på. Mvh
Miranda BergRådgivare