FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/04/2008

Hög musik från grannfastighet.

Vi bor i radhus med ägandeform villa. Vår granne har anmält olägenhet till kommunen angående att vi har en störande fläkt och miljökontoret mätte upp ljudet hos oss och hittade inget att anmärka på vilket också delgavs i beslut att vi inte behöver utföra ytterligare åtgärder i frågan. Trots detta stör grannen oss med hög musik på kvällar och nätter för att vi ska "stänga av vår fläkt" som vi inte alls har igång. Vi anser att vi blir trakasserade. Hur ska man göra i ett sådant här fall?

Lawline svarar

Höga ljud och andra störningar från grannfastigheter är ett vanligt och tyvärr ofta svårlösligt problem. För hyresrätter och bostadsrätter finns regler i hyreslagstiftningen respektive bostadsrättslagstiftningen som ger hyresvärden/bostadsrättsföreningen möjlighet att, som en yttersta åtgärd, avhysa en person som stör sina grannar. Någon sådan möjlighet finns naturligt nog inte vad gäller villaägare. I 3:1 Jordabalken finns ett allmänt stadgande som säger att ”Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.” I Miljöbalken finns emellertid närmare reglering vad gäller vissa störningar från grannfastigheter vilken är tillämplig i fallet med hög musik. Exempelvis kan den som stör förbjudas att utöva den störande verksamheten, eller, vilket ligger närmare till hands för fallet med hög musik, föreläggas att exempelvis inte spela under vissa tider på dygnet eller att inte överskrida en viss ljudnivå. En avvägning ska göras mellan fastighetsägarens intresse i nyttjandet av sin fastighet och grannarnas intresse av att inte bli störda. Bara det att grannarna upplever sig störda räcker därför inte utan störningen måste också objektivt sett kunna anses utgöra en störning i boendet som ej bör behöva tålas, till exempel ljud och buller som överskrider en viss ljudnivå och inte enbart är tillfälligt utan stadigt återkommande. Detta får fastställas genom exempelvis bullermätningar som den som gjordes hos er angående fläkten. Just denna bedömning är också vad som utgör en stor del av svårigheten vad gäller störningar från grannfastigheter, eftersom människor upplever störningar mycket olika. En störning som ligger precis under gränsen eller mycket störande ljud som dock inte återkommer särskilt ofta faller exempelvis utanför regleringen och måste därför tålas. Jag förutsätter utifrån frågan att ni redan försökt resonera med er granne angående musikspelandet. Det närmaste är då att ni själva vänder er till miljökontoret. Det är de som, exempelvis genom en bullermätning, kan fastställa om det rör sig om en sådan störning som motiverar ett föreläggande och i så fall utfärda ett sådant. Att hänsynslöst använda sin musikutrustning för att medvetet störa sina grannar kan i vissa fall även bedömas som ofredande enligt 4:7 Brottsbalken, http://www.lagen.nu/1962:700#K4P7 , vilket är straffbart med böter eller fängelse. Eftersom det verkar som att er granne stör er medvetet med sitt musikspelande, samt att det kan ses som särskilt hänsynslöst eftersom det sker nattetid, skulle ni kunna göra en polisanmälan för att få utrett om det kan röra sig om ofredande. Det ska emellertid till mycket för att få någon fälld för ofredande. Min rekommendation är att ni först och främst vänder er till miljökontoret, men om ni pratar med grannen igen i frågan kan ni förstås nämna att hans agerande kan vara brottsligt, om ni tror att han skulle kunna ta intryck av ett sådant argument. Lycka till!
Johanna NilssonRådgivare