FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2008

Arvsrätt och möjligheter att sitta i orubbat bo

Hej. Jag är gift och har två barn tillsammans med min fru. Min fru har två barn i ett tidigare förhållande. Hur blir uppdelningen av arvet om jag resp. min fru avlider, och hur kan man göra för att sitta i orubbat bo om någon avlider?

Lawline svarar

Om du avlider ärver din fru era gemensamma barns arvslotter med fri förfoganderätt. Om hon avlider först ärver du era gemensamma barns arvslotter med fri förfogande rätt, medan hennes två andra barn har rätt att få ut sina arvslotter direkt. Men de kan också välja att vänta med att utfå sitt arv tills även du avlidit, på så sätt får du så att säga sitta i orubbat bo. Bröstarvingar har alltid rätt till en laglott, vilken består av hälften av arvslotten. Laglotten kan inte testamenteras bort. Den andra delen av barnens arvslott kan dock din fru välja att testamentera till dig, för att du ska kunna behålla så mycket som möjligt vid hennes eventuella frånfälle. Regler om makars arvsrätt finner du i Ärvdabalkens kapitel 3 och regler om laglott i kapitel 7, se http://lagen.nu/1958:637#K3 .
Miranda BergRådgivare