FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/03/2006

Inbördes testamente

Hej! Är det möjligt för två makar att upprätta ett gemensamt testamente istället för två separata testamenten? Blir testamentet i så fall aktuellt först vid den andre makens död? MVH Mattias

Lawline svarar

Det finns inte idag något som kallas för gemensamt testamente. Det är dock möjligt för makar att tillsammans upprätta ett testamente. Ett sådant kallas för ett inbördes testamente. Med ett inbördes testamente avses ett testamente vari två personer ömsesidigt förordnat till förmån för varandra. Detta var vanligt förekommande innan makar fick arvsrätt. Idag kan tänkas att sambor, som inte har arvsrätt, har ett större behov av att upprätta ett dylikt testamente. Ett inbördes testamente blir aktuellt vid den förste makens död, i den mån testamentet avser dennes förordnande. Exempelvis då testamentet lyder att den efterlevande maken ärver den avlidne maken blir detta aktuellt vid det första dödsfallet. Vanligt är att testamentet också innehåller någon regel om egendomens fördelning efter den andre makens död varför testamentet blir aktuellt igen och således två gånger. Det bör upplysas om att det är möjligt för var och en av testatorerna att återkalla sitt eget förordnande i ett inbördes testamente. Det är även möjligt för den efterlevande maken att göra detta efter den förste makens död. Vänliga hälsningar
Sofia FjellandRådgivare