FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/07/2008

Avskedande efter sjukdom

hej, är fast anställd sedan feb-07, för några veckor sen var jag sjukskriven från mitt jobb halva tisdagen till fredag. på tors frågade min vän som driver en spelbutik om jag kunde hjälpa honom 1 1/2 timme på kvällen då han va tvungen att åka iväg. fick 2 st biobiljetter för besväret. min arbetsgivare fick nys om detta och nu har jag fått underrättelse om avsked då dom anser att det är bedrägeri. kan dom göra så eller kan jag gå vidare med det här och bestrida? Mvh Christopher Johansson

Lawline svarar

Regler kring anställning finns bl.a. i lag om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80) Enl. 18 § får ett avskedande ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden gentemot arbetstagaren. I fallet i fråga föreligger en sjukskrivning från tisdagen till fredagen. Att vara sjuk på morgonen för att sedan tillfriskna under dagen är ingen omöjlighet varför du kanske blev frisk under torsdagkvällen. Oavsett torde du genom ditt handlande inte grovt åsidodatt dina åligganden. Avskedandet bör därför vara ogiltigt. Är du fackligt anknuten bör du ta kontakt med din fackförening. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare