FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/03/2008

Reverslån med säkerhet i arvslott

Min syster behöver 35000kr, mina föräldrar har frågat om jag kan betala och få ett skuldbrev som gör att jag får pengarna vid mina föräldrars bortgång. Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej, Jag utgår från att du känner dig säker på att arvet efter dina föräldrar kommer att kunna täcka skulden. Upprätta en handling med rubriken Reverslån i minst två exemplar. Där tar fyller ni i dig som borgenär och din syster som gäldenär samt beloppet som din syster lånar. Sen skulle jag rekommendera att ni sätter din systers arvslott som säkerhet för skulden och att skulden förfaller när säkerheten förfaller. Hälsningar
Albert RoosRådgivare