FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/05/2008

Kan jag bryta avtalet pga familjeskäl?

Jag har skrivit på ett pjäskontrakt för en period på 7 månader. Jag vill bryta kontraktet pga familjeskäl, vad kommer att hända? blir jag skyldig pengar? Jag ser ingen annan lösning eftersom min familj är viktigare än jobbet. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Om man bryter att kontrakt blir man skyldig att ersätta sin motpart för de kostnader denne får till följd av detta. Detta kallas inomkontraktuellt skadestånd då det är en följd av skador som uppkommer inom ramen för ett avtal. Tyvärr tar svensk rätt ingen hänsyn till familjeförhållanden i sådana här situationer och följden blir sannolikt att du kommer att få ersätta din motpart för dennes skada. Skadan kan bl.a. utgöras av kostnader för att engagera någon annan i ditt ställe och eventuell mellanskillnad mellan era arvoden. Detta gäller såvida det inte framgår någonting annat av ert avtal i form av skadestånd eller vite. Det bästa är förstås att lösa situationen genom samtal med din motpart, kanske har denne förståelse för din situation. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare