FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/03/2008

Uppsägning av avtal med e-post

Hej! Jag undrar om en uppsägning av ett affärsavtal, undertecknat och själva dokumentet bifogat via e-post, är juridiskt gällande. Tack på förhand! Mvh Nina

Lawline svarar

Hej, Själva uppsägningen kan göras på vilket sätt som helst, även muntligt. Står inget i avtalet om hur uppsägning ska ske kan Du mycket väl göra det med e-post. Det är alltid bra att göra det skriftligt så att man vid en eventuell tvist kan bevisa uppsägningsdatum och dylikt. Sedan är det en helt annan fråga hur hävningen av avtalet kommer att bedömas rättsligt. Det kan jag inte uttala mig om utan ytterligare omständigheter. Vänliga hälsningar
Carl Johan FahlanderRådgivare