FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2008

Fackliga rättigheter vid uppsägning

Hej, -Vad gäller vid uppsägning av en arbetstagare då företaget inte är anslutet till ngn arbetsorganisation? - Den anställde är fackansluten, men upplyser inte om detta vid uppsägningstillfället. - Hur hanteras MBL-processen i ett sådant fall? om arbetsgivare ej är ansluten till arb.org.,dvs vad händer då? - är man som arbetsgivare skyldig att ta reda på ett ev fackligt medlemskap? Tacksam för svar! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Uppsägning kan ske dels på grund av verksamhetsskäl, såsom arbetsbrist, dels på grund av personliga skäl. Fackföreningens rättigheter till förhandling vid uppsägning regleras i lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL), se http://lagen.nu/1976:580. Om arbetsgivaren inte är ansluten till någon facklig organisation har arbetstagarens fackliga organisation rätt till förhandling vid uppsägning på grund av verksamhetsskäl, enligt 13 § 2 stycket MBL. Enligt 54 § samma lag, kan fackföreningen få rätt till skadestånd om arbetsgivaren bryter mot lagens bestämmelser. Arbetstagarens rättigheter regleras i lagen om anställningsskydd (LAS), se http://lagen.nu/1982:80. Enligt 29 § LAS ska arbetsgivaren förhandla i enlighet med bland annat 13 § MBL (se ovan) vid uppsägning på grund av verksamhetsskäl. Enligt 30 § LAS har arbetstagaren rätt till varsel minst två veckor i förväg vid uppsägning på grund av personliga skäl. Om arbetstagaren tillhör någon facklig organisation ska Arbetsgivaren även varsla organisationen. Facket och arbetstagaren har rätt till överläggning med arbetsgivaren gällande varslet om detta begärs senast en vecka efter att varslet lämnades. Enligt rättsfall på området är arbetsgivaren skyldig att ta reda på om arbetstagaren är fackligt ansluten och om även någon organisation ska underrättas om uppsägningen. Se exempelvis arbetsdomstolens dom AD 2002 nr 35, http://lagen.nu/dom/ADO/2002-35_1. Om arbetsgivaren bryter mot reglerna i LAS kan arbetstagaren få rätt till skadestånd, se 38 § LAS.
Carolina WaltherRådgivare