FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/03/2008

Statistik över brott m.m.

Hej jag gör ett program i TV i ämnet sex och samlevnad och undrar nu vart man kan vända sig för att få tag i statistik i brott och åtal, fällande domar m.m.

Jag var t.ex intresserad av hur många som bötfällts för förargelseväckande beteende genom att ha sex offentligt förra året.

Även Kanske andra Åtalsrubriceringar i ämnet.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Domstolsverket ansvarar för officiell statistik avseende domstolarnas verksamhet från och med kalenderåret 2002. För kalenderåren 1993-2001 producerades domstolsstatistiken av Brottsförebyggande rådet (Brå). Tidigare år ansvarade Statistiska centralbyrån (SCB) för motsvarande statistikuppgifter. I domstolsstatistiken redovisas bland annat statistik över mål och ärenden vid de allmänna domstolarna och de allmänna förvaltningsdomstolarna.

Brå ansvarar fortfarande för den s.k. kriminalstatistiken, vilken innehåller uppgifter om anmälda brott, uppklarade brott, misstänkta och lagförda personer samt återfall i brott. Övrig officiell statistik kan man finna hos SCB.

För statistik och mer information, se följande:

www.dom.se

www.bra.se

www.scb.se

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Rådgivare