FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/03/2008

Sysselsatt med fast sysselsättningsgrad eller timmar

Om man som arbetstagare kan välja mellan timanställning och provanställning, vilket är mest fördelaktigt? Vad innebär det för skillnad gällande t.ex. lön, pension, föräldraledighet etc?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Jag måste veta mer om de tjänster som du har att välja mellan för att kunna ge dig ett mer exakt svar. Vad som bästa valet mellan en provanställning (jag tolkar det här alternativet som att du har fått erbjudande om en fast tjänst med en fast sysselsättningsgrad), och en så kallad timanställning är en värderingsfråga. Det finns inga timanställningar i svensk rätt en så kallad timanställning är egentligen bara ett begrepp som syftar på sysselsättningsgrad. En del uppskattar att veta hur mycket de ska arbete och vilken lön de kan räkna med medan andra uppskattar att kunna välja att arbeta lite mer flexibelt. För att göra bilden än mer komplex så har ofta både rena timanställningar och tjänster med en fast sysselsättningsgrad ofta ett visst inslag av prövotid innan tjänsten blir fast om det inte har kommit överens om vid tjänstens början att tiden för tjänsten endast ska vara tidsbegränsad. Vad gäller de förmåner som är förenade med föräldraledighet och pension, så regleras dessa dels i lagstiftning och dels i kollektivavtal. Lönen bestäms av kollektivavtal och eller av enskilda förhandlingar mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Vänligen.
Fredrik HanssonRådgivare