FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/02/2008

Kollektivavtalets verkan för utomstående

jag är fast anställd på kommunen.(20 år)och har gått ur facket, får min arbetsgivare neka mig löneökning? med motevering att facket har förhandlat fram löneökningen!

Lawline svarar

Hej, utgångspunkten i relationen mellan en utomstående arbetstagare (d.v.s. en arbetstagare som inte är ansluten till någon fackförening) och arbetsgivaren, är att det råder avtalsfrihet (med undantag för diskrimineringslagar m.m.). De senaste åren så har det dock kommit en del rättsfall som tyder på att arbetsgivaren är förpliktad att tillämpa kollektivavtalets bestämmelser även mot utomstående arbetstagare. Exempel på sådana rättsfall är AD 1977:49, AD 1978:163, AD 1984:79, AD 1989:120 och AD 1991:49. Kontentan av dessa rättsfall är i princip att kollektivavtalet får normerande verkan för utomstående arbetstagare i den mån de är generella och entydiga. Om det är så att det på arbetsplatsen gällande kollektivavtalet ger en generell löneökning för alla anslutna arbetstagare inom en viss kategori, så borde du, om du tillhör kategorin i fråga, vara berättigad till samma löneökning. Denna skyldighet för arbetsgivaren kan emellertid endast göras gällande av motparten i kollektivavtalet, som kan få skadestånd. Tyvärr så kan du inte själv rikta några anspråk mot arbetsgivaren med stöd av kollektivavtalet. Däremot så kan du givetvis använda detta som argument i din egen löneförhandling med arbetsgivaren; han löper ju faktiskt en risk för att få betala skadestånd om facket beslutar att väcka talan (beroende på hur villkoren för löneökningen är utformade). vänliga hälsningar
Rådgivare