FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2008

Ej fullgöra provanställning?

Hej! Jag har en fråga angående en ej påbörjad provanställning. Jag har skrivit på ett kontrakt till en tjänst, en provanställning som skall påbörjas 10 mars och sträcker sig ett halvår, det står provanställning på kontraktet. Jag vill nu inte ha denna tjänst, då jag fått erbjudande om en annan på ett annat företag,. Jag vill alltså säga upp mig från den tjänst som jag ej påbörjat ännu. Har jag rätt att göra detta, och har jag nån uppsägningstid, så de kan tvinga mig att börja där den 10 mars? Hoppas på snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för ditt mail! Det som gäller vid en provanställning enligt Lagen om anställningsskydd (6 §) är att en provanställning är tidsbegränsad till högst 6 månader. Under dessa sex månader kan såväl du som arbetstagare samt din chef som arbetsgivare när som helst avbryta provanställningen med omedelbar verkan. Någon uppsägningstid eller liknande finns alltså inte, något som annars är fallet vid en tillsvidareanställning. Det står dig alltså fritt att meddela chefen på den arbetsplats där du tidigare tänkt att du skulle börja om ditt beslut och sedan tacka ja till önskad anställning. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare