FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/02/2008

Övergång till tillsvidareanställning

Hej, Fins det några hinder för min chef att tillsvidareanställa mig efter en 12 månaders överenskommen visstidsanställning? Jag är sjukskriven i tre veckor och anställningen går ut på fredag.

Lawline svarar

Hej, Mot den bakgrund som följer av frågan, borde det inte finnas några juridiska hinder för dig att kunna erhålla en tillsvidareanställning. Däremot ger lagen om anställningsskydd (i fortsättningen kallad LAS) dig ingen rätt till en sådan anställning, i alla fall inte på grundval av att du har varit visstidsanställd under ett års tid. Enligt 5 § LAS övergår dock en visstidsanställning i en tillsvidareanställning om du under en femårsperiod har varit anställd i mer än två år under samma arbetsgivare. LAS hittar du http://lagen.nu/1982:80 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare