FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/04/2008

Felaktig uppsägning/avskedande

Jag blev Lex Sarah anmäld av en vikarie utan utbildning efter sju års prickfri tjänst. Efter MAS-utredning lades allt ner men jag tvingades till omplacering. Dagen efter erbjöds jag ett jobb, jag inte kan ta, hos en rökare, då jag har Astma och läkarintyg. Nu har det visat sig att två av mina "arbetskamrater" farit med osanning. De har uppgett att familjen till den person vi vårdar inte har förtroende för mig. Familjen säger nu tvärt om. De har stort förtroende för mig men inte fö de nya outbildade personerna som anmält mig. Nu sparkas jag efter sju år p.g.a. arbetsgivaren och enhetschefen är personliga vänner till de nyanstälda icke utbildade vårdarna. Vad göra?

Lawline svarar

När du skriver att du sparkas vet jag inte om du menar att du blivit uppsagd eller att du blivit avskedad. Uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad och kan inte ske om det är skäligt att arbetsgivaren erbjuder omplacering. Se 7§ LAS, Lagen om anställningsskydd, http://lagen.nu/1982:80 . Ett avskedande får ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Om din arbetsgivare avskedat dig på grund av att de tycker att du misskött dig, får avskedande inte grundas enbart på omständigheter som arbetsgivaren känt till mer än två månader innan avskedande eller underrättelse om avskedande skett. Se 18 § LAS. Om du anser att uppsägning/avskedande skett på felaktiga grunder och arbetsgivaren brutit mot LAS får du väcka talan mot arbetsgivaren. Om arbetsdomstolen finner att din arbetsgivare gjort fel kan de bli skadeståndsskyldiga gentemot dig, både för den ekonomiska förlust som uppsägningen innebär och för kränkningen. Yrkande om ogiltigförklaring av uppsägning eller avskedande måste dock underrättas arbetsgivaren senast två veckor efter att uppsägningen eller avskedandet skedde, och skadeståndsanspråk måste underrättas senast fyra månader efter att den skadegörande handlingen företogs. Görs inte detta förlorar man sin rätt att föra talan. Om allt detta kan du läsa i 34-42 §§ LAS. Om du vill gå vidare med ärendet mot de arbetskamrater som du anser ha ljugit om hur du utfört ditt arbete finns alltid möjlighet att väcka åtal för förtal enligt Brottsbalken 5:1 (se http://www.lagen.nu/1962:700#K5 ), men tänk på att åklagaren inte driver sådana mål utan du får själv stå för rättegångskostnaderna vid en eventuell förlust. Med vänlig hälsning,
Miranda BergRådgivare