FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/02/2008

Uppsägning innan anställning påbörjats

Jag har skrivit på papper för en provanställning som börjar 10 mars, jag har alltså inte börjat där ännu, men vill nu inte ha det jobbet då jag fått erbjudande om ett annat. Kan jag säga upp mig från provanställningen som startar 10 mars? Mvh/Sofie

Lawline svarar

Som utgångspunkt gäller att en anställning kan avbrytas med omedelbar verkan av båda parter under den avtalade prövotiden. Den omständigheten att arbetstagaren ännu inte påbörjat arbetet saknar i sig betydelse. Ovanstående gäller dock endast om parterna inte avtalat särskilt om en uppsägningstid. Om en sådan uppsägningstid har avtalats kan arbetstagaren inte ensidigt bestämma över anställningens bestånd och arbetsgivaren kan därmed kräva att denna respekteras. Om du i ett sådant fall ej påbörjar anställningen utgör detta ett avtalsbrott, vilket kan resultera i ett skadeståndsansvar. I det fall då en sådan uppsägningstid ej avtalats kan du däremot lämna anställningen med omedelbar verkan. Med vänlig hälsning
Marcus BergströmRådgivare