FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/02/2008

Tillsvidareanställning uppsägningstid

Hej, jag har en provanställning som gick ut den den 23 februari men har än så länge inte skrivit på några papper om tillsvidareanställning. Nu är det så att jag har tackat ja till en annan tjänst, vad gäller då? hur snabbt kan jag sluta? Det står inget i mina papper och företaget är inte bundet till något kollektivavtal. Jättetacksam för snabbt svar! mvh Anna-Karin

Lawline svarar

En provanställning kan ha en prövotid om maximalt 6 månader och därefter övergår anställningen i en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren eller den anställde har givit besked innan prövotidens utgång om att anställningen skall avslutas (6 § lagen om anställningsskydd). En tillsvidareanställning är en anställningsform där den anställde är anställd på obestämd tid (4 § lagen om anställningsskydd) Arbetstagarens uppsägningstid vid tillsvidareanställning är en månad om inget annat har avtalats (11 § lagen om anställningsskydd). Lagen om anställningsskydd hittar du http://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare