FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/02/2008

Inomobligatoriskt skadestånd

Om två kontrahenter (anställd och arbetsgivare) har träffat avtal om ett fastställt skadeståndbelopp om arbetsgivaren i någon mån bryter mot avtalsförhållandet, vill jag höra med er hur man med stöd av skadeståndslagen skall yrka ersättning? Avtalsbrottet har bla. medfört framtida förlorade möjligheter till inkomst av tjänst.

Lawline svarar

Hej, om skadeståndsskyldigheten grundar sig på ett avtal (s.k. inomobligatoriskt skadeståndsskyldighet) tillämpas inte skadeståndslagen (SkL). Detta eftersom SkL bara används vid utomobligatoriskt skadestånd, d.v.s. när något avtal om skadeståndsskyldighet inte finns. Om Ni har avtalat om en rätt till skadestånd i händelse av avtalsbrott så är det själva avtalet som är grunden för kravet. När du yrkar ersättning är det alltså avtalet du skall stödja Dig på i Ditt krav. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare