FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/02/2008

Editionsyrkande

Har man någon möjlighet att såsom part i ett pågående mål begära att motpartens tidigare ombud alt motparten skall inge bevishandling till rätten, eftersom det föreligger stark misstanke om förvanskning av urkund. Kan man hänvisa till 38 kap 2 § RB mot ombudet alt mot arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej, det är riktigt att RB 38:2 kan användas som stöd för att kräva att motparten ger in bevisning till rätten. Ett sådant krav kallas editionsyrkande. Vissa undantag finns till den s.k. editionsplikten, exempelvis så är den misstänkte i ett brottmål inte skyldig att utlämna den bevisning han har. Meddelanden mellan ena parten och någon som är närstående omfattas inte av editionsplikten. En part är inte heller skyldig att utge bevisning som innebär att företagshemligheter röjs. Eftersom jag inte vet vilken typ av mål och vilken sorts bevisning det är fråga om så är det svårt att ge ett mer tydligt svar på Din fråga. Jag hoppas att jag ändå har gett Dig lite mer information om vad edition innebär och du är självklart välkommen att ställa en ny fråga! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare