FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/03/2008

Avtal bindande med stämpel

Hej! På ett skriftligt avtal utgörs en av parternas underskrift av en stämpel med ett handskrivet tecken på. Namnförtydligandet är placerat på ett annat ställe än avsedd linje, dock på samma sida. Är avtalet giltigt? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Det kan mycket väl vara så att avtalet är giltigt men frågan måste avgöras i det enskilda fallet. Det är mycket svårt att svara entydigt när avtalet inte kan ses. Det kan exempelvis vara av betydelse var förtydligandet är placerat och vad som står i anslutning till det. Det kan vara bra att se om parten som satt stämpeln har gjort på detta sätt förut. Vidare kan det vara bra att kunna visa att parten har stämpeln i sin ägo om det är möjligt. Med vänlig hälsning,
Rådgivare