FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/03/2008

Standardavtal vid hyra av lägenhet

Hej, Jag ska hyra min pojkväns lägenhet därför att han ska arbeta utomlands. Vi vill gärna ha ordentliga kontrakt mellan oss. Det finns säkert många varianter av såna och jag undrar därmed var man hittar den bäst lämpade? Ifall vi väljer att jag köper in mig på hans bostadsrätt istället, hur går man då tillväga för att det ska bli rättvist vid eventuella framtida försäljning. vänliga Carina

Lawline svarar

Hej, Det finns många standardkontrakt att köpa. Dessa är mycket enkla och innefattar nästan allt som man kan vilja reglera. Dessa kan Ni köpa i t.ex. Akademibokhandeln. Om jag tolkar den andra delen av frågan korrekt så tror jag att du menare att Ni vill få en lika stor del av en eventuell vinst? Om Du blir delägare till bostadsrätten så kommer Din eventuella framtida del av vinsten att motsvaras av Ditt ägande. Äger du 50% så får du 50% osv. Mvh /
Rådgivare