FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/02/2008

Samägande i Finland

Jag och min helsyster samt min moster har ärvt ett fritidshus i Finland. Jag vill sälja men de andra motsätter sig en försäljning. Kan jag tvinga dem att köpa ut mig?

Lawline svarar

Hej, Den här tjänsten tar bara sikte på svensk juridik och således inte finsk. Eftersom det rör sig om fastegendom i Finland så gäller finsk lag, beklagligt nog kan jag den inte. Dock kan nämnas att den svenska och finska lagen är mycket lik på många områden. Hade svensk lag gällt hade du haft rätt att kräva en försäljning på offentlig auktion (svenska lagen kan du läsa http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 ). Hoppas att det hjälper dig något. Mvh /
Rådgivare