FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/02/2008

Brott mot avtal om avgångsvederlag?

Hej Jag har nyligen undertecknat en överenskommelse om avgångsvederlag. Punkt 5 i övenskomelsen lyder: Beloppet ska utbetalas vid sedvanlig löneutbetalningstillfälle i februari 2008. Undertecknat av motparten den 23/1 och av mig 29/1. Inga pengar tycks nu betalas ut i februari. Jag undrar helt enkelt om detta är att se som ett avtalsbrott. Summan är 223 151:- om det har någon betydelse. Om jag får ställa en fråga till som har med förhandlingen att göra. En muntlig överenskommelse fattades först som innebar 18 månadslöner. Efter ett par veckor ändrade motparten detta till 12 månadslöner. Min juridiska representant sa sig aldrig ha varit med om något liknande men mer än så blev det inte. Är det godtagbart beteende av motparten? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Er överenskommelse om avgångsvederlag är ett avtal mellan dig och arbetsgivaren. (Om avtals ingående m.m. kan du läsa i Avtalslagen som du hittar http://www.lagen.nu/1960:729). Detta avtal ska arbetsgivaren naturligtvis hålla och gör han inte det har du rätt att kräva att så görs. Något avtalsbrott föreligger dock inte förrän den normala dagen för utbetalning av lön i februari har passerat utan att du har fått ditt vederlag. Om detta sker råder jag dig att kontakta din juridiska representant som säkerligen kan hjälpa dig gentemot din förra arbetsgivare. Vad gäller det muntliga avtalet att vederlaget skulle omfatta 18 månader så var detta förstås bindande från arbetsgivarens sida och du hade kunnat kräva att avtalet skulle omfatta detta. Vad som ofta blir problem vid muntliga avtal är dock bevisning. Som jag förstår det har du dock efter er muntliga överenskommelse om 18 månader undertecknat ett avtal som säger att du ersätts för 12 månader. Man får då anse att du har frånfallit ett eventuellt krav på 18 månaders ersättning och accepterat ersättning för 12 månader. Att kräva att du ska få ytterligare 6 månaders ersättning i det här läget är därför sannolikt utsiktslöst. Hoppas att du fått någon hjälp av detta. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare