FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/02/2008

Uppsägningstid i frisersalong

Har en vännina som hyr en frisör stol, i deras kontrakt anges ej uppsägningtid. Detta har skett muntligen (3 mån). Vad är det som gäller, ägaren ville inte att detta skrevs in i kontraktet.

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen allmän uppsägningstid om man är uppdragstagare. Om Din väninna muntligen avtalat om viss uppsägningstid gäller det, det finns inget krav på skriftlighet i den situationen. Att det inte står i kontraktet leder däremot till svårigheter med bevisningen, vid en eventuell tvist. Hennes påstående om att uppsägningstid har avtalats skulle inte räcka som bevisning. Däremot skulle lagstadgad uppsägningstid föreligga, oberoende av kontraktet och bevisning av den muntliga överenskommelsen, om Din väninna är att anse som arbetstagare. Ett beroendeförhållande (sociala faktorer) till ägaren kan anses tala för att den som hyr frisörstol anses vara arbetstagare, enligt praxis från arbetsdomstolen; AD 1978 nr 7. Arbetstagare omfattas av lagen om anställningsskydd (1982:80, förk. LAS). Din väninna har då rätt till uppsägningstid enligt 11 § LAS. Uppsägningstidens längd beror på hur länge hon har arbetat på frisersalongen. Hon har minst rätt till en månads uppsägningstid enligt samma paragraf om hon anses vara arbetstagare. Mot bakgrund av omständigheterna som Du gör gällande är det dock ingen garanti att Din väninna skulle anses vara arbetstagare av en domstol, en sådan bedömning måste göras mot bakgrund av ytterligare omständigheter. Det bästa skulle därför vara om hon försökte få uppsägningstiden inskriven i kontraktet med ägaren. LAS hittar du http://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare